Waarom je soms iets moet doen omdat het logisch is
We praten verrekte veel over data, analyses, customer journeys, ROI ook vooral en hoe marketing uiteindelijk onder aan de streep toch geld moet opleveren. Even gezegd hebbende dat geld opleveren de functie van sales is, en dat marketing bedoeld is om invulling te geven aan meer dan alleen promotie, wil ik eens inzoomen op het volgende: als marketeers doen we heel weinig wat gewoon logisch én tof is om te doen.
Tja, je kunt niet alles hebben, he
Wat nou als je wél alles kunt hebben? En je je niet laat tegenhouden door dat irritante stemmetje in je hoofd dat bij elke tegenvaller zegt: "Tja, maar je kunt ook niet alles hebben". Verander je denkpatroon en word weer creatief.
De Concurrentiematrix
Al in 2008 heb ik samen met een collega een makkelijke versie van een concurrentiematrix uitgedacht. En wellicht waren we niet de enige, maar ik gebruik hem nog regelmatig. Gebaseerd op de Multi-Criteria Decision Making-matrix. Je krijgt van mij gratis een Excelletje met formules.
4 manieren om invloed uit te oefenen
Wil je iets voor elkaar krijgen, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Het Invloedmodel van Bureau Zuidema helpt hierbij. Ik deel voorbeelden van gesprekken met je, zoals ik die ook wel eens voer (met succes!). En jij kunt ook positieve invloed uitoefenen!
Hoe makkelijk zeg jij nee?
Nee zeggen is soms zoooo moeilijk. Zeker als je als ondernemer niemand wilt teleurstellen én ook nog geld moet verdienen. En voor je het weet heb je weer een klus waar je niet op zat te wachten. Nee zeggen voorkomt spijt achteraf. Maar hoe doe je dat nou op een goede manier?