HomeOver mij

Over mij

Over Advies van Annelies

Ik sta voor je klaar

Niets is leuker dan iemand helpen een stapje te zetten. Om te horen dat iets wat je hebt gezegd ook echt heeft gewerkt. Dat iemand blij is met je advies. Daarom ben ik in 2020 begonnen met Advies van Annelies.

Ervaring als consultant

Als consultant gaf ik grote bedrijven zoals Action, Zeeman, Scotch & Soda, Accell, Aon, en nog veel meer advies over zoekmachinemarketing. 

Ervaring als marketeer

De meeste ervaring heb ik als marketeer, zowel in online als allround. Ik begon tijdens mijn studie al als adviseur over communities op HBO’s.

Wie ben ik?

Je mag me gerust een expert noemen op het gebied van marketing. Een verhalenverteller, goede luisteraar, scherpe vragensteller en enthousiaste sparringpartner. 

Ik ben goed in scheppen van orde in chaos. Wat jou dat oplevert? Rust in je hoofd, concrete acties, hernieuwd enthousiasme voor je eigen onderneming, en dus nog jaren plezier.

Pragmatisch

Empathisch

Creatief

Deskundig

Concreet

Mijn ervaring

Want je wilt weten met wie je in zee gaat

How it started

Tijdens mijn studie in 2008/2009 al begon ik met adviseren. Als HBO ICT’er studeerde ik af richting e-business en alles wat bedrijven deden om hun bedrijfsvoering te digitaliseren vond ik interessant. Ik schreef mijn scriptie over hoe HBO’s hun studenten meer kunnen betrekken bij de opleiding, en een echte community kunnen vormen, samen met de docenten. Centraal daarin: een technisch gelikt platform wat voor iedereen goed te gebruiken is (in tegenstelling tot toen nog Blackboard). Ik leverde daar een concept voor op en veel HBO’s toonden interesse in het idee. Van daaruit mocht ik ook bij Van Hall-Larenstein adviseren over het inkrimpen van systemen om de informatievoorziening richting studenten en docenten te verbeteren. En zo begon het. 

Techniek en copywriting

In diezelfde tijd gaf ik ook advies over nieuwe websites, van design tot gebruikte techniek en copywriting. Erg leuk om te doen, en dat doe ik nog steeds graag! Kort na mijn studie begon ik ook met copywriting, werd ik via HBO-ICT betrokken bij het magazine SOURCE om vrouwen warm te maken voor de ICT en schreef ik regelmatig SEO-vriendelijke teksten voor zowel bureaus als ondernemers. Dat is nog altijd een kleine liefde van me. Ik ben dan ook niet voor niks tijdenlang in de hoek van redactie en contentmarketing aan het werk geweest.

Auteur van 2 (eigenlijk 3) boeken

Rond 2011 ontstond het idee voor een boek, dat uiteindelijk ook tot stand is gekomen, Schrijven voor het web en sociale media. Na de 2e druk in 2013 is daar geen nieuwe versie meer van gemaakt, maar het idee ligt nog op de plank, dus wie weet, ooit. In 2012 schreef ik tussendoor ook nog het boek Maak van je webwinkel een succes, waar ik ook heel blij mee was, want het bevat echt prachtige verhalen. Er staan concrete adviezen in over hoe je het beste een webwinkel start en waar je rekening mee moet houden, maar ook verhalen van bekende webshops als Greetz, Bol.com, Taartenwinkel, Futurumshop en nog veel meer. Ik ben er nog steeds heel trots op dat ik met de eigenaren of toenmalige CMO’s heb mogen praten.

En, alsof het niet genoeg was, deed ik in 2012 ook de eindredactie van het Marketingfacts Jaarboek. Ik schreef al vrij regelmatig voor Marketingfacts.nl en het was dan ook superleuk om samen met een boel andere auteurs te werken aan dit jaarboek. Helaas was de oplage niet zo hoog dat jaar en heb ik zelf niet eens een exemplaar in de kast staan.

Afwisseling is key

Verder is mijn carrière gerust zeer afwisselend te noemen. Ik heb een presentatie over de basis van WordPress mogen geven bij een klantendag van Bol.com, ik mocht als dagvoorzitter optreden bij de Webwinkel Vakdagen, heb verteld over contentmarketing bij TLDR2014 (hét contentfeest van het jaar 2014), ghostwriting gedaan voor klanten zoals Fonq en MediaCT, een behoorlijk blog over gadgets gehad (10+ redacteuren) en weer verkocht (intogadgets.nl), heb een communicatieconcept bedacht voor een grote familiecamping in Brabant, heb gastcolleges gegeven op het NHTV en de Hanzehogeschool, ik onderhoud (nog steeds) een Woocommerce webshop voor een imkerij en ik heb vanaf 2004 een succesvol blog over lifestyle gehad tot voor kort. En dát allemaal naast mijn vaste banen, want ik ben nog altijd in loondienst. Je kunt gerust zeggen dat ik me niet snel verveel.

Oja, loondienst!

Dan is er dus nog mijn ‘gewone’ werk. Ik ben ook al vanaf 2009 in loondienst, bij bedrijven zoals Traffic4u (nu Reprise), Computer Idee, MyCom/Dixons/iCentre, SHUZ, NRC, Abovo/Maxlead, Isobar (dentsu), Puur Events, KRO-NCRV en nu WPG. Die kun je uiteraard ook allemaal op mijn LinkedIn-profiel bekijken. Wat mijn LinkedIn-profiel dan weer niet goed vertelt, is dat ik bij al die bedrijven ontzettend veel kennis en ervaring heb opgedaan. Van hoe processen werken, hoe je samenwerking met externe partners kunt vormgeven, hoe reorganisaties een rommeltje kunnen maken van je bedrijfsvoering, dat CEO’s ook maar mensen zijn die soms best een stevig woordje kunnen gebruiken, dat competentiemanagement belangrijk is als je groeit als organisatie, en nog zo ontzettend veel meer. 

Al die ervaring telt op en zorgt ervoor dat ik in veel situaties een inschatting kan maken van wat een goede richting zou zijn. Het blijft uiteraard advies, en dat mag je naast je neerleggen. Ik hoop echter dat je iets aan mijn ervaring gaat hebben en dat ik je een stap verder kan helpen.

Services

Van advies tot mentoring
Concreet en deskundig