Waarom je soms iets moet doen omdat het logisch is

We praten verrekte veel over data, analyses, customer journeys, ROI ook vooral en hoe marketing uiteindelijk onder aan de streep toch geld moet opleveren. Even gezegd hebbende dat geld opleveren de functie van sales is, en dat marketing bedoeld is om invulling te geven aan meer dan alleen promotie, wil ik eens inzoomen op het volgende: als marketeers doen we heel weinig wat gewoon logisch én tof is om te doen.

Het gesprek over purpose begint ook weer meer gevoerd te worden. Waarvoor ben je als bedrijf op aarde? Waarom ben je begonnen met je bedrijf? Hoe kwam je ooit op het idee om jouw product of dienst op de markt te zetten? En wat wilde je precies bereiken daarmee? Het begon allemaal met een idee…

Een bedrijf starten en daarmee een product of dienst in de markt zetten, wordt gezien als lef hebben, lekker bouwen, pionieren. We proberen het wel gewoon. We geloven in wat we doen, dat vertaalt zich heus wel naar mensen die dit willen hebben. Iedereen haakt aan, iedereen wil er hard voor gaan.

Love-projects

Na een tijdje komt natuurlijk niet ineens die hockey-stick in de cijfers terug, is het geld een beetje hard op gegaan en moeten er investeerders aangetrokken worden om de boel te financieren. Vaak begint dan de ellende. Dan wordt een bedrijf doorgelicht, worden processen geoptimaliseerd, functieprofielen uitgeschreven, een functiehuis opgezet, een salesafdeling neergezet, een paar rete-commerciële marketeers (meestal met focus op digital) worden ingehuurd, en ineens is het serieus. Dan willen de aandeelhouders rendement zien binnen 5 jaar.

Geen tijd en geld meer voor love-projects. Geen tijd en geld meer voor experimenteren. Tenzij van te voren een business case is uitgewerkt waaruit duidelijk wordt dat het risico laag is en de mogelijke opbrengst hoog. Ook als vrijwel iedereen die het bedrijf, product en de markt al jaren goed kent, aan zijn water voelt dat het een goed idee is, wordt het afgekapt. Eeuwig zonde.

Voorwaarts bewegen

Want ruimte en tijd en geld (kortom, energie) besteden aan toffe projecten, coole ideeën en snelle experimenten kán in potentie superveel opleveren. Evenals de notie om gewoon te doen wat goed voelt, ook als het risico op mislukken groot is, of dat je er misschien wat gedoe over krijgt in de pers. There’s no such thing as bad press. Niet voor niks een gevleugelde uitspraak en toch, als puntje bij paaltje komt, is er geen enkel bedrijf dat deze uitspraak waardeert. Ze kruipen stuk voor stuk terug hun hokje in uit angst dat het problemen gaat geven, geld gaat kosten en dat aandeelhouders eruit stappen. 

Energie creëert energie. Uiteindelijk wil je potentiële klanten bereiken die bij je passen, die loyaal zijn aan jou en de waarden die je hebt als bedrijf, en ze zelfs helpen uitdragen als echt ambassadeurs. Dat krijg je niet voor elkaar als je altijd maar behoudende campagnes voert en nooit iets spraakmakends neerzet. Als je niet op zoek gaat naar dat wat je nog níet weet. Je niet laat verrassen door positieve effecten die je wellicht niet had voorzien. Je purpose uitdragen, experimenteren, op je bek gaan, geeft een voorwaartse beweging. Een beweging die je nodig hebt om zelf ook te blijven geloven in wat je doet. 

Als toevoeging hierop, wil ik ook de 10 punten van The Art of Innovation van Guy Kawasaki met je delen. Het eerste punt en het derde punt zijn met name wat ik bedoel in deze blog. Maar ook de rest sluit hierop eigenlijk aan. Lees verder onder de video.

Klanten helpen

Ik wil een voorbeeld noemen wat hierbij past. Als een contentmarketeer je vertelt dat je op dit moment je klanten helemaal niet helpt en dat er genoeg onderwerpen zijn waarover je je klanten kunt vertellen, wat is je eerste reactie? Wat levert het op? Hoeveel tijd kost het? Wie wil daar nou aan meewerken? Of zeg je: ja natuurlijk, eigenlijk heel logisch, ga maar kijken op welke manier klanten geholpen willen worden met onze verhalen en kom maar met een plan. Kijk of je het schaalbaar kunt maken. En evalueer het met onze klanten.

Er zijn zoveel bedrijven die bij ‘content maken’ al meteen in de paniek schieten. Hoe ga je bewijzen dat content harde euro’s oplevert? Dat is met sommige (de meeste zelfs) vormen van content lastig te bewijzen. Natuurlijk kun je KPI’s op traffic, views of shares of reacties bijhouden. En je kunt ook attributie instellen met een beetje moeite. Het punt is dat een gemiddelde CMO of CEO zegt: kunnen we niet hetzelfde bereiken met wat extra budget in advertising? En elke advertising specialist zal je vertellen dat dat natuurlijk kan. Maar soms moet je goede content maken omdat het logisch is. Omdat je je klanten wilt meenemen in jouw verhaal. In je visie. De kennis delen, je klant inspireren. Omdat je niet alleen wilt dat de klant iets koopt, maar dat de klant ook begrijpt waarom hij het koopt, of je wilt de klant aanzetten tot actie, of tot nadenken. En dat de klant zich geholpen voelt, die komt tenslotte met een behoefte bij je. En behoefte vervullen, dat maakt impact.

Kortom: durf eens wat meer. Reserveer eens wat budget en vooral ook tijd voor experimenten, voor projecten die misschien wel kansloos lijken. Investeer in een gezamenlijke visie hierop binnen je bedrijf. Maak iemand verantwoordelijk voor het blijvend nastreven van je oorspronkelijke visie en purpose. Zodat je nooit uit het oog verliest dat je bedrijf meer is dan alleen een geldmachine.

Inspiratie

In het kader van purpose, experimenten en fun, wilde ik ook nog een Twitter-draadje met je delen over Ryan Reynolds. Nu vind ik hem als acteur al geniaal, maar het is dus ook een marketeer. Wist ik overigens niet. In dit draadje lees je een aantal dingen die Reynolds bedacht heeft om mee te liften wat er al gebeurde, en hoe hij fun en experimenten aanpakt. En voel daar even bij hoe tof dit is! Dát is wat het is om energie te krijgen van iets wat je voor the heck of it gewoon probeert.

Lang genoeg over gepraat: hoe is het met jouw purpose? En de liefde voor waar je voor stond toen je begon? Hoeveel ruimte is er bij jouw bedrijf om iets te doen wat gewoon goed voelt en logisch is? En hoe zou jij experimenteren willen aanvliegen in jouw dagelijkse business?


Chat openen
Scan de code
Hoi! 💡
Je vraagt je misschien af of ik jou wel kan helpen met je vraag. Via deze chat kan ik je vertellen of ik je verder kan helpen. De chat opent in Whatsapp (op mobiel) of Whatsapp Web (desktop). Je kunt ook de QR-code scannen om de chat op mobiel te openen.

Wil je meteen inhoudelijk de diepte in? Boek dan direct een gratis adviesgesprek. Dat kan online via videobellen of op locatie.

Wat wil je me vragen?
Op deze chat zijn mijn privacy-voorwaarden van toepassing. Wat inhoudt dat ik geen gegevens deel met derden, dat informatie niet wordt gebruikt om je nog weken/maanden lastig te vallen met reclame, en dat ik wat jij met me deelt, alleen voor mezelf houd. Andersom fijn als jij akkoord gaat met datzelfde, dat je deze chat niet gebruikt om me iets te verkopen en dat je de chat alleen gebruikt voor het doel wat ervoor staat.